بیگ بلو باتن (bigbluebutton) یک سامانه متن باز به منظور ارائه محتوای مورد نظر بصورت مجازی و آنلاین و تشکیل کلاس یا جلسات غیرحضوری می باشد؛ این سامانه در حال توسعه می باشد و آخرین نسخه ارائه شده آن ۲٫۲ است.

بیگ بلو باتن (bigbluebutton) دارای امکانات متنوع از قبیل، امکان اشتراک و ارائه فایل، اشتراک صوت و تصویر، نوشتن مستقیم مطالب توسط استاد بر روی تخته و… می باشد.

برخی ویژگی ها و امکانات این کلاس مجازی عبارتند از:

ارائه

فایلهای که قابل ارائه می باشند می تواند به صورت پی دی اف، پاورپوینت، تصویر و … باشند و استاد می تواند در هر زمان فایلهای مورد نظرش را بر روی صفحه و یا اصطلاحا تخته  با سایر کاربران به اشتراک بگذارد.

صوت و تصویر

تصویر و صوت استاد برای همه شاگردان ارائه می شود و از طرفی هرکدام از شاگردان نیز می توانند تصویر و صدای خود را به اشتراک بگذارند؛ کاربر می تواند کیفیت و اندازه تصویر خود را بر حسب نیاز و همچنین کیفیت سرعت اینترت کاهش یا افزایش دهد.

تخته

استاد می تواند همزمان با ارائه محتوای مورد نظر خود، بر روی تخته تایپ نماید و نیز با استفاده از موس و یا قلم نوری تصویر دلخواه خود را رسم نماید.

به اشتراک گذاری صفحه نمایش

استاد می تواند علاوه بر ارائه محتوای مد نظر خود از طریق آپلود فایل در بخش ارائه، صفحه نمایش خود و احیانا برنامه خاصی را که مدنظر دارد در محیط کلاس به اشتراک بگذارد.

ضبط و نمایش

کلیه کلاسها در صورت تمایل استاد ضبط می شود و بعدا در محیط سایت قابل نمایش مجدد هست.

گفتگوی متنی عمومی و خصوصی

در کلاس مجازی محیطی برای گفتگوی متنی به صورت عمومی و همچنین به صورت خصوصی وجود دارند که کاربران می توانند سوالات خود را به صورت متنی با استاد و یا با یکدیگر مطرح نمایند.

کاربردها

جلسات کاری:

در یک سازمان، اعضایی که در پراکندگی جغرافیایی و یا در مسافت های دور با یکدیگر همکاری می‌کنند، می‌توانند با استفاده از ابزار وب کنفرانس، جلسات آنلاین برگزار کنند. این امکان علاوه بر اینکه هزینه‌های سازمان را کاهش داده؛ منجر به بهره‌وری بالاتر از طریق بالا بردن تعاملات مدیران و کارکنان خواهد شد.

 کلاس مجازی:

ابزار وب کنفرانس به دانشگاه‌ها، مدارس، موسسات آموزشی و سازمان‌ها امکان می‌دهد تا کلاس‌ها و دوره های آموزشی خود را با قابلیت‌های تعاملی بالا در محیط اینترنت برگزار کنند و مشکلات و موانع فیزیکی را برای اجرای دوره‌های آموزشی برطرف نمایند.

 وبینار:

کلمه وبینار ترکیب دو کلمه «وب» و «سمینار» است و به معنای یک ارائه، تدریس یا کارگاه آموزشی است که از طریق وب ارائه می شود. وبینارها هم می توانند به صورت یک طرفه ارائه بشوند به این معنی که فقط استاد یا مدرس مطالب خود را بیان می کند و دانشجویان مطالب را می بینند و می شنوند که در این حالت تعاملی وجود ندارد. از طرف دیگر وبینارها می توانند به صورت تعاملی برگزار شوند؛ یعنی دانشجویان نیز بتوانند سوال بپرسند، نظر بدهند، بخشی از مطالب را ارائه کنند و…سیستم وب کنفرانس امکان برگزاری وبینارهای یکطرفه و تعاملی را به سازمان ها، آموزشگاه ها و شرکت ها می دهد.

برخی از مزیت های این ساختار عبارتند از :

– عدم محدودیت دسترسی مکانی و زمانی

– امکان حضور صدها نفر در فضای مجازی کنفرانس

– قابلیتهای مختلف تعامل صوتی و تصویری

– برگزاری کنفرانس ها در سطح ملی و بین المللی

– ضبط کنفرانس


برای ثبت سفارش نصب BigBlueButton (bbb) به صورت کامل همراه با سرور یک ماهه رایگان و دامین یکساله رایگان می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

لازم به ذکر است که بعد از نصب فقط هزینه های سرور و دامین را باید پرداخت کنید .

سفارش نصب bbb به صورت کامل